- De verplichting om een Woo-contactpersoon aan te wijzen.
In 2024 wezen wij medewerkers van het KlantenContactCentrum aan als Woo-contactpersoon.
- Verplichtingen gericht op passieve openbaarmaking.
Passieve openbaarmaking betreft de (behandeling van) Woo-verzoeken.
In 2024 ontvingen wij 59 Woo-verzoeken. We maakten de antwoorden op deze verzoeken en de bijbehorende documenten openbaar op de gemeentelijke website.
- Verplichtingen gericht op actieve openbaarmaking.
De Woo verplicht ons om, in stappen, informatie actief openbaar te maken. Vanaf 1 november 2024 zijn wij verplicht om de volgende informatie openbaar te maken:
- wetten en algemeen verbindende voorschriften;
- overige besluiten van algemene strekking;
- informatie over de gemeente en onze werkwijze;
- bereikbaarheidsgegevens.
We maakten deze informatie openbaar. Ook zijn de vergaderstukken van de gemeenteraad en de besluitenlijsten van het college openbaar beschikbaar.
In 2024 sloten we aan op de Woo-index, een landelijke website waarop staat waar openbaar gemaakte informatie te vinden is.
- Het op orde brengen van de informatiehuishouding.
De Woo verplicht ons om onze informatiehuishouding op orde te hebben. Informatie moet vindbaar en toegankelijk zijn.
Hier werkten we in 2024 verder aan:
- legden we het beheer van onze e-mailberichten vast;
- startten we met het opstellen van een informatiebeheerplan;
- namen we software in gebruik waarmee we documenten kunnen anonimiseren.