Gemeenschappelijke Regelingen
- Gemeenschappelijke Regelingen
OLAZ
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Kapelle
1 januari 1999
O.L.A.Z .
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van afvalstoffenverwijdering.
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. Vervaet
Wethouder L. van de Voorde
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
O.L.A.Z. is een kenniscentrum van belang voor onze gemeente. We volgden het advies van O.L.A.Z. om in navolging van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de deelnemersovereenkomst met Verpact op te zeggen. Via Verpact ontvangen we vergoedingen uit de verpakkende industrie. Uitgangspunt daarbij was om voor eind 2024 tot een nieuwe overeenkomst te komen. Dat lukte niet. We verlengden daarom de deelnemersovereenkomst voor één jaar. Binnen de VNG is er vertrouwen dat er een nieuwe overeenkomst in 2025 komt.
In 2024 investeerde O.L.A.Z. in de aankoop van een perceel voor een nieuwe overslaglocatie in Middelburg. En in de ontwikkeling van drie circulaire ambachtscentra in Zeeland. Het doel is om één daarvan in Terneuzen te realiseren.Risico's
Ondanks de goede vooruitzichten valt niet uit te sluiten dat de nieuwe overeenkomst met Verpact niet tot stand komt. Dat kan gevolgen hebben voor de vergoedingen die we van Verpact ontvangen.
De bijdrage die we als deelnemende gemeente aan O.L.A.Z. betalen, is afhankelijk van marktontwikkelingen. Die zijn goed maar nooit absoluut voorspelbaar. Dit kan gevolgen hebben voor de investeringsambities voor de komende jaren.Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
€ 638.000
€ 13.069.000
€ 86.386
2024
€ 1.652.979
€ 20.520.542
€ 129.811
Financieel belang
01-01-2024 (primitief)
€ 1.429.597
31-12-2024 (werkelijk)
€ 1.420.628
- Gemeenschappelijke Regelingen
GGD
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Goes
5 december 1989
Doel en openbaar belang
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers op het gebied van de:
- Wet publieke gezondheid
- Wet veiligheidsregio’s
- Wet op de lijkbezorging
- Jeugdwet
- Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
- Wet kinderopvang
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder S.G.P. Suij (voorzitter)
Wethouder J. de Buck
Wethouder S.G.P. Suij (voorzitter)
Ontwikkelingen
De GGD startte een verkenning met de VRZ om samen te werken en huisvesting te delen. Voor IJZ loopt een apart traject richting ontvlechting uit de GGD. Het doel is uiteindelijke samenvoeging van de inkoop van jeugdhulp met de inkoop van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, Veilige Opvang, toezicht en naleving en de beleidsvoorbereidende taken van het CZW-bureau.
Risico's
Er is een tekort aan gekwalificeerd personeel. Zo zijn er bijvoorbeeld weinig jeugdartsen.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
7.423.115
33.612.628
0
2024
6.515.882
32.018.125
0
Financieel belang
01-01-2024 (primitief)
3.441.701
31-12-2024 (werkelijk)
3.440.756
- Gemeenschappelijke Regelingen
VRZ
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Middelburg
1 juli 2006
Doel en openbaar belang
Behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten op de volgende gebieden:
- brandweerzorg
- rampenbestrijding en crisisbeheersing
- geneeskundige hulpverlening
Deelnemers
Alle dertien Zeeuwse gemeenten.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer (voorzitter)
Ontwikkelingen
VRZ investeerde in de interne organisatie van het team crisisbeheersing. De formatie van dit team breidde uit met 5 fte. Dit is in lijn met de landelijke doelstellingen. Daarnaast startte in het kader van het project brandweerzorg 2030 het onderzoek naar de inzet van brandweerassistenten. Een derde belangrijke ontwikkeling in 2024 was de verdere verkenning van de mogelijkheden van de samenwerking en gedeelde huisvesting van GGD en VRZ.
Risico's
VRZ voorziet vanaf 2026 een oplopend tekort in de begroting door onder andere stijgende kapitaallasten en prijsstijgingen. Daarnaast beschikt VRZ over een relatief lage algemene reserve.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
EUR 1.709.841
EUR 29.030.833
EUR -/- 475.894
2024
EUR 1.717.688
EUR 28.230.389
EUR 686.511
Financieel belang
01-01-2024 (primitief)
EUR 4.572.039
31-12-2024 (werkelijk)
EUR 4.626.631
- Gemeenschappelijke Regelingen
Dethon
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 januari 1972
Doel en openbaar belang
Uitvoering namens de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen van de Wet sociale werkvoorziening die met ingang van 1 januari 2015 is vervallen.
Visie (van Dethon)
Samen met de gemeenten ontwikkelt Dethon talenten die passen in een inclusieve lokale arbeidsmarkt.Missie (van Dethon)
Dethon is het sociaal ontwikkelbedrijf van Zeeuws-Vlaanderen. Dethon begeleidt mensen bij het ontwikkelen van hun talenten en ondersteunt hen bij het werken naar vermogen. Dit doet Dethon samen met overheden, opdrachtgevers en maatschappelijke partners.Deelnemers
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. Vervaet
Raadslid J.J.M. Verdurmen
Raadslid A.G. VlaanderRaadslid P. van Valderen
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
Dethon richtte zich op verdere invoering van het koersplan. Dethon startte in het kader hiervan met nieuwe leerlijnen. Met de gemeenten sloot Dethon een nieuwe dienstverleningsovereenkomst (DVO).
Risico's
De gebouwen vereisen onderhoud. De kosten zijn hiervoor nog niet bekend. Dit is een financieel risico. Daarnaast is nog onduidelijk in hoeverre de interne leerlijnen kostendekkend zijn.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
1.486.733
9.700.945
0
2024
Financieel belang
01-01-2024 (primitief)
9.431.064
31-12-2024 (werkelijk)
10.843.685
- Gemeenschappelijke Regelingen
CVV
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 april 2000
Doel en openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling kent drie taken:
- Leerlingenvervoer;
- Wmo-vervoer;
- Jeugdhulpvervoer
De wettelijke basis voor het leerlingenvervoer ligt in de Wet primair onderwijs, Wet voortgezet onderwijs en de Wet expertisecentra. De wetten zijn vertaald in lokale verordeningen.
Een belangrijk deel van het takenpakket is gebaseerd op de keuze die de gemeenteraad maakte voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het collectief Wmo-vervoer is een algemene voorziening, toegankelijk voor personen met functiebeperkingen die niet aan het openbaar vervoer kunnen deelnemen.
Daarnaast vult de gemeenschappelijke regeling op verzoek van de openbaar vervoersautoriteit (de Provincie Zeeland) een aanvullend aanbod in voor het openbaar vervoer: de Haltetaxi.Deelnemers
De gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder J. de Buck
Raadslid M.I.R. Hemelsoet- de Jaeger
Raadslid J.C. HessingWethouder S.G.P. Suij
Vacature raadslidWethouder J. de Buck
Ontwikkelingen
Er was sprake van een kostenstijging binnen het Wmo-vervoer. Deze stijging paste binnen de trend en vlakte af vergeleken met de voorgaande jaren. De kosten voor het leerlingenvervoer namen af met 6%. We startten met de aanbesteding van het doelgroepenvervoer. De colleges van de Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland spraken de intentie uit om te komen tot een gemeenschappelijke regeling Publiek Vervoer Zeeland en een mobiliteitscentrale. Het doel is efficiëntie, verbetering van de dienstverlening en kostenbeheersing. Dat doen we door de overige tien Zeeuwse gemeenten en de provincie toe te laten treden tot de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen (CVV).
Risico's
De aanbesteding doelgroepenvervoer kan leiden tot een stijging van de kosten in 2025 en verder. Dit door de stijging van de tarieven vergeleken met de huidige contracten. De ontwikkelingen rondom het vraagafhankelijk Wmo-vervoer zijn bepalend voor de kosten voor het CVV.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
0
521.698
0
2024
0
626.121
0
Financieel belang
01-01-2024 (primitief)
2.943.694
31-12-2024 (werkelijk)
2.956.600
- Gemeenschappelijke Regelingen
Sabewa
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 oktober 2012
Doel en openbaar belang
Uitvoeringsorganisatie SaBeWa Zeeland:
- verzorgt de heffing en invordering van waterschap belastingen en gemeentelijke belastingen;
- behandelt bezwaar- en beroepschriften tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken;
- voert werkzaamheden uit in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ).
Deelnemers
De gemeenten Borsele, Goes, Hulst, Kapelle, Reimerswaal, Sluis, Terneuzen, Tholen en het Waterschap Scheldestromen.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Wethouder S.G.P. Suij
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
SaBeWa Zeeland wil een betrouwbaar, dienstverlenend en efficiënt verlengstuk zijn van haar deelnemers. In 2023 stelde SaBeWa Zeeland een Visiedocument 2023-2027 op. In 2023 startten zij met diverse werkzaamheden op basis van dit document. In 2024 lag de focus op het verder wegwerken van de (resterende) achterstanden, het verbeteren van de
datakwaliteit, slimmer werken door het invoeren van een technologieoplossing voor uitvoering van de belastingtaken en kennis verbreden en verdiepen.Risico's
De afhankelijkheid van één persoon maakt de financiële afdeling van SaBeWa Zeeland kwetsbaar. De accountant heeft in de accountantsverslagen 2022 en 2023 en in haar bevindingen van de interim controle 2024 de aanbeveling gedaan om de financiële afdeling van SaBeWa Zeeland te versterken om zo de interne beheersing te verbeteren. De huidige situatie brengt risico’s met zich mee voor de continuïteit en kwaliteit van de financiële administratie, mede door recente ontwikkelingen in wet- en regelgeving.
De hoogte van de uit te keren proceskostenvergoedingen is erg wisselend. Bovendien zijn allerlei externe factoren van invloed waardoor de hoogte van het bedrag lastig te voorspellen is. Hierdoor kunnen afwijkingen van de begroting van SaBeWa Zeeland ontstaan. Hiermee ontstaat er voor ons een risico om bij te dragen in een eventueel exploitatietekort.
Tot slot melden wij dat er geen andere risico's zijn dan wanneer wij de taken van SaBeWa Zeeland zelfstandig zouden uitvoeren.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
-€ 263.113
€ 12.348.339
-€ 263.113
2024
€ 2.884.127
€ 18.068.346
€ 242.751
Financieel belang
01-01-2024 (primitief)
€ 1.105.940
31-12-2024 (werkelijk)
€ 1.864.034
- Gemeenschappelijke Regelingen
RUD
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Terneuzen
1 januari 2013
Doel en openbaar belang
De RUD Zeeland verzorgt voor de deelnemers de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van milieu, bodem en natuur. In samenwerking met de Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland werkt de RUD Zeeland aan een schoon en veilig Zeeland.
Deelnemers
Alle gemeenten in Zeeland en Provincie Zeeland.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder L. van de Voorde
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
De RUD Zeeland werkte aan de robuustheid van de eigen organisatie. Want vanaf 1 april 2026 moet de RUD een robuuste omgevingsdienst zijn. Hiervoor maakt de RUD een plan, maar de RUD kan niet alle onderdelen uitvoeren. Samenwerking met de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) en de GGD Zeeland is er vooral op inhoud. Gemeenschappelijke bedrijfsvoering en vergaande inhoudelijke samenwerking zijn niet haalbaar. De RUD besloot op zoek te gaan naar nieuwe huisvesting. En naar een andere leverancier van PIOFAC-taken per 1 januari 2026.
Risico's
De RUD Zeeland sloot 2024 af met een negatief resultaat. Dit komt omdat de RUD minder werkzaamheden uitvoerde dan was afgesproken. Voor Terneuzen voerde de RUD 80 procent van de geplande werkzaamheden uit. Ook bracht de RUD kosten in rekening die niet waren begroot. De RUD Zeeland dekt een deel van het verlies uit de reserve. De rest verrekent de RUD Zeeland met de deelnemers. Hierdoor moeten we meer betalen dan begroot.
De RUD moet robuust zijn per 1 april 2026. Dit betekent onder andere dat er meer mensen bij de RUD gaan werken. In 2024 is besloten om het Plan van Aanpak gedeeltelijk in te voeren. Daarom is er in de toekomst extra geld nodig om de acties uit te voeren waarmee de RUD Zeeland voldoet aan de criteria voor robuustheid.Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
EUR 541.901
EUR 4.333.749
-/- EUR 752.728
2024
EUR (nog niet bekend)
EUR (nog niet bekend)
EUR (nog niet bekend)
Financieel belang
01-01-2024 (primitief)
EUR 1.317.500
31-12-2024 (werkelijk)
EUR 1.610.077
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
North Sea Port
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Sas van Gent
1 januari 2018
Doel en openbaar belang
De doelstelling is het (laten) exploiteren van het havenbedrijf. En het versterken van de internationale positie van de Zeeuwse havens en industrie op de korte en lange termijn.
De gemeente Terneuzen streeft via aandeelhouderschap in North Sea Port SE naar:- het borgen van nautisch beheer en toegankelijkheid van de Zeeuwse havens
- het stimuleren van economische ontwikkeling, bedrijvigheid en werkgelegenheid in Zeeland
- het leveren van een bijdrage aan duurzame gebiedsontwikkeling en klimaatadaptatie
Deelnemers
De gemeente Terneuzen is voor 8,33% aandeelhouder van North Sea Port SE.
Overige aandeelhouders zijn :- Provincie Zeeland: 25%
- Gemeente Borsele: 8,33%
- Gemeente Vlissingen: 8,33%
- Stad Gent: 48,52%
- Gemeente Evergem: 0,03%
- Gemeente Zelzate: 0,005%
- Provincie Oost-Vlaanderen: 1,445%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Ontwikkelingen
Het project North Sea Port Talent is gestart. De deelnemers proberen vacatures bij bedrijven in en rond het havengebied North Sea Port sneller ingevuld te krijgen. Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor de bouw van een nieuw kantoor in Sas van Gent. De nieuwe havenverordening is nog niet af.
Risico's
De financieringsstructuur van North Sea Port is gezond. De financieringspositie van North Sea Port onder de garantie gaf geen reden tot zorg. Er was geen oplossing voor de problemen van WarmCO2, een deelneming van North Sea Port.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
2024
Financieel belang
- Vennootschappen en coöperaties
BNG
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Den Haag
31 december 1970
Doel en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de inwoner. Hiermee is de bank belangrijk voor de publieke taak. De kerntaak is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. De gemeente neemt deel in het maatschappelijk kapitaal van de N.V. BNG Bank.
Deelnemers
De Staat is houder van de helft van de aandelen. De andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
Risico's
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
4.721
110.819
254
2024
4.777
123.164
294
Financieel belang
- Vennootschappen en coöperaties
ZEH N.V.
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Middelburg
1 januari 2023
Doel en openbaar belang
ZEH is een houdstermaatschappij. De belangrijkste bezittingen van ZEH zijn het 70% aandelenbelang in EPZ (mede-eigenaar van de kerncentrale), het 50% aandelenbelang in de biomassacentrale in Moerdijk en het 50% aandelenbelang in een zonnepark in Willebroek, België. In de statuten staat dat de aandelen van ZEH in handen moeten blijven van publieke organen zoals provincies en gemeenten. Maar ZEH heeft inmiddels geen (wettelijke) publieke belangen of taken meer. Daarom willen de publieke aandeelhouders hun betrokkenheid bij commerciële energie-gerelateerde activiteiten beëindigen. Die activiteiten vormen ook een te groot financieel risico voor decentrale overheden.
Deelnemers
Aandeelhouder van ZEH N.V. zijn:
- Provincie Zeeland 50%
- Zeeuwse gemeenten 46,5% waarvan de gemeente Terneuzen 7,35%
- Provincie Noord-Brabant en Zuid-Holland 0,1%
- Gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland 3,4%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
Het dividend van ZEH was € 479 miljoen. Ons aandeel hierin kwam neer op € 23.395.000. We voegden de dividenduitkering toe aan de algemene reserve.
In de aandeelhoudersstrategie van ZEH staat het doel de betrokkenheid van de publieke aandeelhouders bij commerciële energie-gerelateerde activiteiten te beëindigen. Er kwam geen duidelijkheid over bedrijfsduurverlenging van de kerncentrale in Borssele.Risico's
Het niveau van de elektriciteits- en gasprijzen blijft voorlopig een onzekere factor. ZEH benoemt slechte marktomstandigheden, uitval van de kerncentrale en regulering door de rijksoverheid als de grootste risico’s voor het bedrijf.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
2024
Financieel belang
- Vennootschappen en coöperaties
GBE Aqua
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Rotterdam
5 november 2021
Doel en openbaar belang
In 2021 heeft PZEM N.V. haar aandelen in waterbedrijf Evides verkocht aan GBE Aqua B.V. Waterbedrijf Evides heeft twee groepen van aandeelhouders: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beide bezitten vijftig procent van de aandelen. Evides dient de volgende publieke belangen: veiligheid, leveringszekerheid en betaalbaarheid van drinkwater.
Deelnemers
Aandeelhouder in GBE Aqua zijn:
- Provincie Zeeland 50,051%
- Zeeuwse gemeenten 46,595% waarvan de gemeente Terneuzen 7,357%
- Gemeenten in Noord-Brabant en Zuid-Holland 3,354%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
Evides komt tegemoet aan de wens van de publieke aandeelhouders voor een gelijkmatige dividendstroom. De publieke aandeelhouders gebruikten het superdividend van ZEH om de lening voor GBE Aqua helemaal af te lossen.
Risico's
Er is geen sprake van bijzondere ondernemingsrisico’s. Als gevolg van uitbreidingsinvesteringen gaan de tarieven voor drinkwater omhoog. Evides voerde de maximaal toegestane tariefstijging door. Hierdoor komt de betaalbaarheid van drinkwater onder druk te staan.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
2024
Financieel belang
- Vennootschappen en coöperaties
N.V. Economische Impuls Zeeland
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Vlissingen
2 juli 2007
Doel en openbaar belang
Doel
De vennootschap heeft tot doel ondernemers te helpen met innoveren, investeren en internationaliseren. Het streven is gericht op een duurzame ontwikkeling van Zeeuwse bedrijven en de regionale economie.Openbaar belang
Impuls Zeeland is onze partner bij het ontwikkelen en stimuleren van de Zeeuwse economie. Impuls Zeeland helpt ondernemers bij het uitwerken van ideeën en de daadwerkelijke uitvoering van projecten. Impuls Zeeland ondersteunt ook bij de planontwikkeling.Deelnemers
Aandeelhouder in N.V. Economische Impuls Zeeland zijn:
- Provincie Zeeland 66%
- Zeeuwse gemeenten samen 17% waarvan gemeente Terneuzen 2,47%
- Ministerie van Economische Zaken 17%
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder J. Vervaet
Ontwikkelingen
De nieuwe Zeeuwse marketingorganisatie komt te vallen onder Impuls Zeeland. Het proces rondom de herstructurering van de aandelen loopt nog steeds. De SER Zeeland trad in de tussentijd uit, maar de toetreding door het Rijk laat op zich wachten.
Risico's
De begroting is sluitend, maar de bedrijfsvoering staat onder druk.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
2024
Financieel belang
- Vennootschappen en coöperaties
Stedin
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Rotterdam
1 januari 2023
Doel en openbaar belang
Stedin Groep bestaat uit verschillende bedrijfsonderdelen: netbeheerder Stedin, NetVerder en DNWG. Ze zorgen ervoor dat bedrijven en huishoudens kunnen beschikken over energie om te leven, werken en ondernemen. Stedin is netbeheerder in het grootste deel van Zuid-Holland en in de provincies Utrecht en Zeeland. Stedin Groep verduurzaamt het energiesysteem en vergroot het energienetwerk.
Deelnemers
61 Nederlandse gemeenten, twee provincies en de Staat der Nederlanden. De provincie Zeeland is mede namens de Zeeuwse gemeenten lid van de aandeelhouderscommissie (AHC).
Bestuurlijk belang
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Ontwikkelingen
Stedin stelde een warmtestrategie vast. Deze is in lijn met onze energiestrategie. We werkten samen met een dochteronderneming van Stedin, Netverder, aan een publiek warmtebedrijf dat ook een restwarmtenet in de Kanaalzone ontwikkelt.
Risico's
Als gevolg van uitbreidingsinvesteringen gingen de tarieven omhoog. Stedin voerde de maximaal toegestane tariefstijging door. Hierdoor kwam de betaalbaarheid van de energie onder druk te staan.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
2024
Financieel belang
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen
aan-z
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Axel
1 januari 2007
Doel en openbaar belang
aan-z heeft tot doel inwoners van het werkgebied (Terneuzen, Assenede, Wachtebeke, Kaprijke, Sint-Laureins) te ondersteunen bij het zelfstandig leven en participeren in de samenleving. aan-z doet dit door het versterken van sociale netwerken en de leefbaarheid in buurten en wijken. Verder biedt aan-z de inwoners professionele, kortdurende ondersteuning. De ondersteuning gaat uit van de kracht en mogelijkheden van de inwoners, met erkenning van kwetsbaarheden en met respect voor hun ervaringsdeskundigheid. aan-z richt zich daarbij in de eerste plaats op kwetsbare burgers. Verder voert aan-z de toegang uit tot de individuele voorzieningen van de Jeugdwet en de Wmo.
Deelnemers
De gemeente Terneuzen en de Belgische gemeenten Assenede, Kaprijke, St. Laureins en Wachtebeke.
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Wethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Wethouder S.G.P. SuijWethouder L. van de Voorde (voorzitter)
Ontwikkelingen
aan-z voerde verschillende nieuwe taken uit, onder andere de buurthuiscoördinator en de mantelzorgmakelaars. Daarnaast liep de pilot opvolgen beschikkingen af. De resultaten zijn positief. We pasten de statuten aan vanwege de uittreding van Wachtebeke per 1 januari 2025.
Risico's
De cao sociaal werk stelde twee extra loontreden open voor medewerkers. Dit zorgde voor meer kosten.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
30.133
1.404.063
0
2024
130.133
1.443.639
0
Financieel belang
01-01-2024 (primitief)
7.139.959
31-12-2024 (werkelijk)
7.311.475
- Overige verbonden partijen
BGTS kanaalzone
Vestigingsplaats
Datum ingang
Website
Gent
21 maart 2022
Doel en openbaar belang
De BGTS North Sea Port District heeft tot doel de grensoverschrijdende samenwerking in het North Sea Port District te bevorderen en tot uitvoering te brengen. Ook behartigt de BGTS de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers. Dit in het belang en ten dienste van de inwoners.
Deelnemers
- Gemeente Terneuzen
- Gemeente Borsele
- Gemeente Vlissingen
- Provincie Zeeland
- Stad Gent (België)
- Gemeente Evergem (België)
- Gemeente Zelzate (België)
- Provincie Oost-Vlaanderen (België)
Bestuurlijk belang
Algemeen Bestuur
Plaatsvervangend lid
Dagelijks bestuur
Burgemeester H.J.A. van Merrienboer
Wethouder drs. F.O. van Hulle
Wethouder J. VervaetBurgemeester H.J.A. van Merrienboer
Wethouder J. VervaetOntwikkelingen
De BGTS North Sea Port District werkte aan de versteviging van de samenwerking door het uitwerken van het ontwikkelperspectief naar een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda diende als input voor de agenda van de Vlaams-Nederlandse Top die plaatsvond op 1 april 2025. De BGTS North Sea Port District ontving EU-subsidie voor het uitwerken van een grensoverschrijdende woningmarktmonitor.
Risico's
Risico’s zijn er feitelijk niet. Alle partijen leggen elk jaar een totaalbedrag van € 100.000 neer.
Financieel
Eigen Vermogen
Vreemd Vermogen
Financieel Resultaat
2023
2024
Financieel belang
01-01-2024 (primitief)
31-12-2024 (werkelijk)