Na de 8e perioderapportage is het saldo van onze jaarrekening verder gestegen naar bruto positief € 8.569.000.
Het extra verschil bestaat uit:
Onderwerp | Bedrag x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Gemeentefonds decembercirculaire | 1.273 | ||
Personeelskosten/inhuur | 190 | ||
Hiervan melden we een groot deel bij de perioderapportages in 2024 | |||
Gas, water en electra | 754 | ||
Startersleningen | 741 | ||
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) / Regiodeal | 754 | ||
Jeugd | 447 | ||
Toerekening uren/overhead aan investeringen en grondexploitatie | -481 | ||
Overige posten | -14 | ||
Nog toe te lichten verschillen | 0 |
Hieronder geven wij een toelichting op de grootste verschillen.
Gemeentefonds
Half december 2024 ontvingen wij de decembercirculaire gemeentefonds. Gezien de datum van ontvangst konden we de gevolgen van de circulaire niet meer aanpassen in onze ramingen. De belangrijkste posten die waren opgenomen in de circulaire waren de compensatie van kosten voor jeugd (€ 144.000) en onder andere compensatie voor de Spreidingswet en Meerkosten Oekraïne in het sociaal domein en enkele kleinere andere posten, wat resulteert in een totaal van € 279.000. Daarnaast had de algemene uitkering nog een uitkomst van € 235.000 positief door aanpassing van hoeveelheden van verschillende maatstaven. Daarnaast zit er ook € 615.000 voor de RES in de decembercirculaire.
Personeelskosten/inhuur
Per saldo is het verschil op personeelskosten/inhuur € 190.000. Dit is ontstaan door een voordeel van € 487.000 op personeelskosten door latere en niet ingevulde vacatures als gevolg van de situatie op de arbeidsmarkt. Ook het inhuurbudget laat een voordeel zien van € 1.354.000. Het totale inhuurbudget bedroeg € 6.297.000, waarvan we in 2024 werkelijk € 4.943.000 hebben besteed. De reden van het niet volledig inzetten van het inhuurbudget is ook hier de situatie op de arbeidsmarkt.
Een nadeel van € 673.000 ontstond door de gedaalde rekenrente voor de voorziening APPA (voorziening voor ouderdoms- en nabestaandenpensioenen). Daarnaast voegden we in 2024 een bedrag van € 784.000 toe aan de voorziening voor verlof. Met ingang van 2024 hebben wij de voorziening Regeling Vervroegde Uittreding
(RVU) gevormd voor een bedrag van € 194.000. De hiervoor genoemde voorzieningen zijn geactualiseerd per jaareinde conform BBV richtlijn.
Gas, water en electra
De gemiddelde prijzen zijn in 2024 met 12% gedaald. Daarnaast was 2024, net als 2023 een extreem warm jaar. Tijdens de energiecrisis hebben we onze budgetten voor energie opgehoogd. Nu de prijzen gestabiliseerd zijn, is de verwachting dat voor komende jaren de energiekosten in lijn liggen met de beschikbaar gestelde budgetten. Het voordeel is met name ontstaan door afrekeningen 2023 die wij later in 2024 hebben ontvangen en ook door lager verbruik eind 2024. Dit konden wij niet meer meenemen in de 8e perioderapportage. Het voordeel geldt voor zowel de panden die wij gebruiken voor eigen bedrijfsvoering als de panden die wij gebruiken voor Oekraïne opvang.
Startersleningen
De middelen die we storten bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten moeten we conform BBV richtlijnen toevoegen aan de financiële vaste activa. In de begroting zijn deze middelen verwerkt in de exploitatie. Hierdoor is een voordeel ontstaan wat is geconstateerd bij het opstellen van de jaarrekening.
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) / Regiodeal
In het kader van de specifieke uitkering versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis hebben wij een subsidiebedrag toegekend gekregen. Dit volledige bedrag hebben we ingezet voor activiteiten die passen binnen de kaders waarvoor de gelden beschikbaar zijn gesteld. De uitgaven staan verantwoord op diverse taakvelden. De verantwoording loopt via de Sisa-Bijlage welke per jaareinde is opgesteld. Met betrekking tot de afronding lokale regiodeal ontvangen we nog een bedrag van €274.000.
Jeugd
De totale werkelijke kosten voor de jeugdhulp bedragen over 2024 € 28 mln. Het bedrag volgens de primitieve begroting bedraagt € 23 mln. Gedurende 2024 is de raming meerdere keren bijgesteld op basis van monitors welke wij hebben ontvangen van de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland. Na het laatste bijstelmoment bij de achtste perioderapportage hebben we nog een extra bedrag verantwoord van € 1,3 mln. Bij het vaststellen van de jaarrekening 2023 is een reserve jeugdhulp gevormd van € 8,5 mln. Deze is bedoeld voor het opvangen van tekorten in de jeugdhulp over de jaren 2024-2028 (jaarlijks € 1,7 mln.). Omdat in 2024 ook sprake is van een hoger bedrag ten opzichte van de primitieve begroting is per jaareinde een bedrag van € 1.7 mln. onttrokken aan de reserve jeugdhulp.
Toerekening uren/overhead aan investeringen en grondexploitatie
We rekenden minder uren toe aan investeringen € 389.000 en grondexploitatie € 92.000 dan opgenomen in de begroting. Dit geeft in totaal een nadeel van € 481.000.
Overig
Naast de hierboven genoemde voor- en nadelen zijn er nog andere verschillen. Deze staan onder ‘overige posten’. Dit zijn kleine verschillen in diverse budgetten. Budgethouders gaan zuinig om met de budgetten en zijn voorzichtig om hun budgetten te verlagen bij de 8e perioderapportage 2024. De rapportage stelden we in oktober op en dan is het jaar nog niet voorbij.