Bestuursakkoord
Het uitgangspunt voor het heffingenbeleid staat vermeld in het Bestuursakkoord 2022-2026 'Goed leven in Terneuzen. Verder bouwen aan een duurzame toekomst'. Dit is verder uitgewerkt in de Kaderbrief 2024-2027. We corrigeren de lasten voor onze inwoners met niet meer dan het jaarlijkse prijspeil, tenzij meer noodzakelijk blijkt om de kosten te dekken. Voor het begrotingsjaar 2024 pasten we de tarieven van de lokale heffingen aan met de inflatiecorrectie volgens de landelijke afgeleide consumentenprijsindex (CPI). Dat is 7,6%.
Bij de tariefbepaling van de onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing en forensenbelasting is naast de verhoging van 7,6% rekening gehouden met waardeontwikkeling van de onroerende zaken in onze gemeente. Wij streven naar kostendekkende tarieven voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing. In 2024 verhoogden we het tarief niet in één keer om 100% kostendekking te bereiken. In drie stapjes willen we bereiken dat we in 2026 100% kostendekkend zijn. Hiermee matigden we de extra verhoging van de tarieven in 2024. In deze paragraaf leest u hier meer over.
Onroerende-zaakbelasting (OZB)
De onroerende-zaakbelastingen (OZB) vormen de belangrijkste lokale heffing van de gemeente. Het karakter van deze heffing is dat het een algemene belasting is. De opbrengsten vormen een algemeen dekkingsmiddel voor uitgaven. Het tarief van de onroerende-zaakbelastingen is een percentage van de vastgestelde WOZ-waarde van de aangeslagen objecten. Voor de WOZ-waarde 2024 geldt als waardepeildatum 1 januari 2023. Bij de tariefbepaling van de onroerende-zaakbelastingen is naast de verhoging van 7,6% rekening gehouden met een prognose van de waardeontwikkeling van de onroerende zaken in onze gemeente.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Woningen eigenaar | WOZ-waarde | 0,1291% | 0,1274% |
Niet-woningen eigenaar | WOZ-waarde | 0,3214% | 0,3357% |
Niet-woningen gebruiker | WOZ-waarde | 0,2580% | 0,2695% |
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Onroerende-zaakbelastingen | € 21.783 | € 22.080 | € 297 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Reinigingsheffingen
De reinigingsheffingen omvatten twee heffingen: 1) de afvalstoffenheffing en 2) reinigingsrechten.
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is een vergoeding voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. De hoogte van de belasting bepalen we aan de hand van het aantal personen in het huishouden. We maken onderscheid tussen eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens. Met de opbrengsten van deze belasting dekken we de kosten voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. De opbrengsten mogen maximaal 100% kostendekkend zijn.
Bij het opstellen van de begroting 2024 hebben we besloten dat we met drie stapjes in 2026 100% kostendekkend willen zijn. In 2024 verhoogden wij daarom de tarieven met 9,6%.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Gebruiker | Eenpersoons-huishouden | € 310,85 | € 340,70 |
Meerpersoons-huishouden | € 363,50 | € 398,40 |
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | € 9.938 | € 10.036 | € 97 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Reinigingsrechten
Bij de heffing van reinigingsrechten is sprake van een individueel aanwijsbare afnemer aan wie de gemeente een individuele tegenprestatie levert. Afgelopen jaar heeft zich dit niet voorgedaan. De opbrengst bedraagt nihil.
Rioolheffing
Eigenaren van woningen en andere onroerende zaken betalen rioolheffing, als ze direct of indirect zijn aangesloten op de gemeentelijke riolering. Rioolheffing heffen wij van eigenaren over de waarde in het economisch verkeer van hun perceel (de WOZ-waarde). Met de opbrengsten van deze belasting dekken we de kosten voor de gemeentelijke riool- en waterbeheertaken. De opbrengsten mogen maximaal 100% kostendekkend zijn.
Bij het opstellen van de begroting 2024 hebben we besloten dat we met drie stapjes in 2026 100% kostendekkend willen zijn. Het tarief voor de rioolheffing verhoogden wij daarom met 8,6%. Gelijk aan de tariefbepaling bij de onroerende-zaakbelastingen corrigeerden wij het tarief voor de rioolheffing met de waardeontwikkeling.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Eigenaar woning en niet-woningen | WOZ-waarde | 0,084% | 0,084% |
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Rioolheffing | € 6.443 | € 6.424 | € -19 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Forensenbelasting
Forensenbelasting heffen wij van natuurlijke personen die op meer dan 90 dagen van het jaar, voor zich of voor hun gezin een gemeubileerde tweede woning beschikbaar houden. Zij maken gebruik van dezelfde gemeentelijke voorzieningen als inwoners van de gemeente, maar tellen niet mee in de maatstaf voor de uitkering uit het gemeentefonds. Om deze reden heffen wij forensenbelasting. De hoogte van de belasting is een percentage van de waarde van de woning. De opbrengsten van de forensenbelasting vormen een algemeen dekkingsmiddel voor uitgaven.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Eigenaar woning | WOZ-waarde | 9,63‰ | 9,50‰ |
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Forensenbelasting | € 277 | € 341 | € 64 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Toeristenbelasting
Wij heffen toeristenbelasting van degene die gelegenheid biedt tot verblijf (de ondernemer). Het is uiteindelijk de gast van buiten de gemeente die de belasting betaalt. De ondernemer mag de belasting namelijk doorberekenen aan zijn gast. Wanneer deze niet-inwoners voor kortere tijd in de gemeente verblijven, profiteren zij van de gemeentelijke voorzieningen. De toeristenbelasting zien wij daarom als een tegemoetkoming in de kosten van de gemeentelijke huishouding. Voor het heffen van toeristenbelasting stellen we aan de overnachting geen eisen van toeristische of recreatieve aard. Dit betekent dat ook een betaald verblijf met overnachting zonder toeristische of recreatieve aanleiding tot belastingplicht leidt.
De belasting wordt per persoon per overnachting in rekening gebracht. De opbrengsten van de toeristenbelasting vormen een algemeen dekkingsmiddel voor uitgaven.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Bezoeker | Per overnachting | € 1,67 | € 1,80 |
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Toeristenbelasting | € 581 | € 575 | € -6 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Hondenbelasting
Wie binnen de gemeente houder is van één of meer honden betaalt hondenbelasting. De opbrengsten van de hondenbelasting vormen een algemeen dekkingsmiddel voor uitgaven.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
1e hond | Per hond | € 76,00 | € 82,00 |
2e hond en volgende | Per hond | € 171,00 | € 184,00 |
Kennel | Per kennel | € 305,00 | € 328,00 |
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Hondenbelasting | € 364 | € 359 | € -5 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Bedrijveninvesteringszone (BIZ)
De bedrijveninvesteringszone (BIZ) is een heffing voor en door ondernemers. In het centrum van Terneuzen bestaat een BIZ. Aan ondernemers vragen we op basis van de verordening elk jaar een financiële bijdrage voor de BIZ. De hoogte van de belasting is een percentage van de waarde van de onroerende zaak.
De gemeenteraad stelde op 9 november 2021 de Verordening Bedrijveninvesteringszone Centrum Terneuzen 2022-2026 vast. De BIZ-bijdrage is een bestemmingsbelasting. De gemeente betaalt de belastingopbrengsten 1 op 1 uit aan de beheerder van de BIZ-gelden in de vorm van een subsidie. De Stichting Bizzy besteedt de BIZ-subsidie aan specifieke activiteiten. Zo investeren ondernemers in een veilige en aantrekkelijke omgeving.
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Bedrijveninvesteringszone | € 100 | € 103 | € 3 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Parkeren
Voor het parkeren van een voertuig in een betaald parkeren gebied en daarvoor benodigde zaken heffen wij een parkeerheffing. De belasting voor het parkeren berekenen we per uur of per dag. Ook is het mogelijk een parkeervergunning aan te vragen. De opbrengsten vormen een algemeen dekkingsmiddel voor uitgaven.
De totale opbrengst parkeren genereren wij uit de parkeerbelastingen (straatparkeren) en de parkeergelden die wij op privaatrechtelijke basis innen (parkeergarages). De werkelijke opbrengst bedraagt € 784.000. Dit is € 124.000 lager dan geraamd. Vanaf 2024 is het parkeren in de parkeergarage de eerste twee uur gratis. Daarom wordt er meer geparkeerd in de parkeergarage in plaats van op de bovengrondse parkeerplaatsen. Omdat de meeste mensen minder dan twee uur parkeren zijn de opbrengsten lager dan verwacht.
Tarief per belastingsoort | Grondslag | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Parkeren ondergronds | Per uur | € 1,40 | € 1,40 |
Parkeren bovengronds | Per uur | € 1,60 | € 1,60 |
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Parkeerbelasting/-heffing | € 908 | € 784 | € -124 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Markt- en standplaatsgelden
Voor de standplaatsen op de diverse markten in onze kernen heffen wij marktgelden. Standplaatsgeld brengen wij in rekening voor de losse standplaatsen in de gemeente. De opbrengsten mogen maximaal 100% kostendekkend zijn.
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Markt- en standplaatsgelden | € 50 | € 28 | € -22 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Lijkbezorgingsrechten
Lijkbezorgingsrechten brengen wij in rekening voor de dekking van de kosten van de gemeentelijke begraafplaatsen. Wij heffen dit recht voor het gebruik van de begraafplaats en voor onze diensten in verband met de begraafplaats. Met de opbrengsten dekken we de kosten van de begraafplaatsen. De opbrengsten mogen maximaal 100% kostendekkend zijn.
De uitvoering van het ‘Plan van aanpak begraafplaatsen 2022-2024’ zorgt voor schommelingen in de inkomsten en uitgaven. Door extra inzet levert het aanschrijven van meer nabestaanden voor graven met al langer verlopen grafrechten in 2024 aanzienlijk hogere inkomsten op. De werkelijke opbrengst bedraagt € 807.000. Dit is € 212.000 hoger dan geraamd. De hogere opbrengsten voegen we toe aan de voorziening begraafrechten. Daarentegen moeten we ook kosten gaan maken om de noodzakelijke aanpassingen volgens het Plan van aanpak aan de begraafplaatsen uit te voeren. Deze kosten dekken we uit de exploitatie begraafplaatsen en de voorziening begraafrechten.
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Lijkbezorgingsrechten | € 595 | € 807 | € 212 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Bedrijfsafval
Naast het inzamelen van huishoudelijk afval, halen wij ook bedrijfsafval op. Het inzamelen van bedrijfsafval is een economische activiteit waarbij wij in concurrentie treden met andere afvalinzamelbedrijven. De kosten van inzameling worden op privaatrechtelijke wijze in rekening gebracht. Wij rekenen marktconforme tarieven. Dit om beter op de marktsituatie te reageren en een flexibelere bedrijfsvoering mogelijk te maken.
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Bedrijfsafval | € 529 | € 484 | € -45 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).
Leges
Wij brengen voor verschillende diensten en producten leges in rekening. Bij leges is sprake van een individueel aanwijsbare afnemer aan wie de gemeente een individuele tegenprestatie heeft geleverd. Vaak gaat het om administratieve diensten zoals het aanvragen van een paspoort, rijbewijs of een bouwvergunning. Met de legesopbrengsten dekken we de kosten voor onze diensten. De Gemeentewet bepaalt dat de Legesverordening als geheel bezien maximaal 100% kostendekkend mag zijn. De werkelijke opbrengst bedraagt € 3.225.000. Dit is € 199.000 meer dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de afdracht van leges over een aantal grote bouwprojecten zoals diverse woonprojecten en appartementengebouwen waarvan delen van werkzaamheden voor het verlenen van de vergunning in 2024 verricht zijn.
Opbrengsten 2024 | Begroot* | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Leges | € 3.025 | € 3.225 | € 199 |
* Dit zijn de geraamde opbrengsten van 2024 (na wijzigingen).